Introductie

Inmiddels is Firefox één van de meestgebruikte browsers in Europa, maar dit was in 2004 nog heel anders. Talrijke initiatieven hebben ervoor gezorgd dat Firefox steeds meer marktaandeel van Internet Explorer afsnoepte. Het Steun Firefox project was één van die initiatieven.

Door dit project raakte Ronald-Jan als VWO-5 scholier voor het eerst echt betrokken met “de media” en begon mijn interesse voor communicatie en media vorm te krijgen. Aanleiding van het project was mijn groeiende irritatie over de hoeveelheid pop-ups en adware die Ronald-Jan via Internet Explorer binnenkreeg. Dit viel samen met de lancering van de eerste versie van Firefox waaraan de nodige aandacht werd besteed. Toen Ronald-Jan zich meer in de voordelen van Firefox ging verdiepen, ontdekte hij dat er een enthousiaste community van vrijwilligers bestond. Aangezien Firefox een open source programma was en gemaakt werd door een organisatie zonder winstoogmerk speelden deze vrijwilligers een belangrijke rol. Firefox moest het vooral van de mond-tot-mond reclame hebben en er werd allerlei promotiemateriaal ontworpen door vrijwilligers dat gratis gebruikt kon worden. Mozilla, de organisatie achter Firefox, startte in de Verenigde Staten een actie waarbij geld werd ingezameld onder Firefox-gebruikers en op deze manier werd een paginagrote advertentie in de New York Times geplaatst. Dit was de basis van het Steun Firefox project.

Eind 2004 heeft Ronald-Jan op de communitywebsite van Nederlandse Firefox gebruikers het idee geopperd om geld in te zamelen voor een vergelijkbare actie. Daarna is het balletje heel snel gaan rollen. Iemand bood aan om een website voor de actie te maken en weer iemand anders opende een bankrekening waar de donaties terecht konden. Zo ontstond een team van drie mensen. Het idee was om de namen van donateurs op de advertentie te vermelden zodat het de moeite waard zou zijn om te doneren. De meeste donateurs wilden een advertentie in de Telegraaf, de krant met het grootste bereik. De Telegraaf bood in navolging van The New York Times een grote korting aan en in ruil daarvoor zouden wij het logo van Speurders, een net opgerichte tegenhanger van Marktplaats, onderaan de advertentie plaatsen. Het doel was om 35.000 euro op te halen.

Verloop van het project

Inmiddels bestond het projectteam uit drie vrijwilligers; één persoon die de website www.steunfirefox.nl ontwikkelde, één persoon die de bankzaken afhandelde en Ronald-Jan was contactpersoon en coördinator van de actie. Via medewerkers van De Telegraaf kregen we het advies om persberichten te versturen wat ertoe leidde dat de NOS, BNN, Radio Online, Nu.nl, NRC Handelsblad, Trouw, Telegraaf en tal van ict-websites aandacht aan de actie besteedden. Om transparantie te kunnen garanderen werd er een Raad van Toezicht ingesteld met daarin o.a. een aantal oprichters van Ilse Media.

In een jaar tijd werd er ruim 7.000 euro opgehaald onder Firefox-gebruikers. Daarnaast zegde de Stichting NLnet een bedrag van 4.000 euro toe. Dit was echter niet genoeg om een advertentie in De Telegraaf te kunnen bekostigen. In overleg met De Telegraaf kregen we het aanbod om voor 24.000 euro een paginagrote advertentie in kleur in de gratis ochtendkrant Sp!ts te plaatsen. Speurders.nl zou 14.000 euro voor haar rekening nemen, waarna we de resterende 10.000 via de binnengekomen donaties konden voldoen.

Een vormgevingsbureau heeft vervolgens kosteloos de advertentie ontworpen en alle namen van donateurs in de advertentie verwerkt. Van de overgebleven 1.000 euro hebben we posters laten drukken en die gratis verstuurd naar Firefox-gebruikers die de poster konden gebruiken om de advertentiecampagne kracht bij te zetten.

Mediaberichtgeving

Hieronder staan een aantal links naar media-uitingen over de actie:

Promotiemateriaal

Het leuke aan de actie was dat er door veel verschillende mensen een bijdragen werd geleverd. Naast donaties hebben we tal van adviezen gekregen en in een jaar tijd hebben we een bijzonder kijkje in het medialandschap mogen krijgen en ontzettend veel geleerd. Terwijl de actie liep werd er ook een hoop promotiemateriaal ontwikkeld (zie hiernaast).